5-کاربرد انرژي هسته اي در توليد برق

انرژی هسته ای از کجا امد و به کجا میرود؟

دغدغه اصلي جهان عادت کرده به مصرف انرژي ، دردودهه آينده توليد انرژي است و ساخت نيروگاه برق تنها راه خروج از بحران انرژي در دهه هاي آينده است .نيروگاه برق اتمي اقتصادي ترين نيروگاهي است که امروز در دنيا احداث مي شود . با يک نگاه به روند رو به رشد کشورمان ،ايران در بيست سال آينده به هفت هزار مگاوات برق در سال نياز دارد که نيروگاه اتمي بوشهر 1000 مگاوات برق را تامين مي کند و احداث نيروگاه هاي ديگر براي رفع اين نياز ضروري است.گفتني است براي توليد اين ميزان برق ،حدود 190 ميليون بشکه نفت خام مصرف مي شود که در صورت تامين از طريق انرژي هسته اي ساليانه پنج ميليارد دلار صرفه جويي خواهد شد.علاوه بر صرفه اقتصادي دلايل زير استفاده از انرژي هسته اي را ضروري مي نمايد:

الف -منابع فسيلي محدود بوده و متعلق به نسل هاي آينده است.

ب-استفاده از نفت خام در صنايع تبديلي پتروشيمي ارزش بيشتري دارد.

ج-توليد برق از طريق نيروگاه هاي اتمي ،آلودگي نيروگاه هاي کنوني را ندارند .توليد هفت هزار مگاوات با مصرف 190 ميليون بشکه نفت خام ،157 هزار تن دي اکسيدکربن ،150 تن ذرات معلق درهوا،130 تن گوگرد و 50 تن اکسيد نيتروژن را در محيط زيست پراکنده مي کند ،درحالي که نيروگاه اتمي چنين آلودگي را ندارند. دلايل ديگري هم براي استفاده از نيروگاههاي اتمي براي توليد برق وجود دارد که از مهمترين آنها مي توان به پاکيزه بودن اين روش، فاقد توليدگاز گلخانه اي و ديگر آلاينده هاي زيست محيطي اشاره کرد. اهميت اين موضوع زماني دوچندان مي شود که بدانيم سوخت هاي فسيلي همچون زغال سنگ،مقدار قابل توجهي از آلاينده هامانند ترکيبات کربن و گوگرد را وارد محيط زيست مي کنند که براي سلامت انسان زيانبار است . از سوي ديگر با توجه به افزايش مصرف برق و پايان پذير بودن منابع سوخت فسيلي به نظر مي رسد استفاده از انرژي هسته اي بهترين گزينه موجود باشد. به همين دلايل است که کشورهاي پيشرفته صنعتي تاسيس نيروگاه هاي برق اتمي را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده اند . امروزه نيروگاه هاي برق هسته اي حدود 17 درصد از کل الکتريسته جهان را توليد ميکند ، اما برخي از کشورها بيش از اين مقداربه نيروي برق توليد شده در نيروگاه هسته اي متکي هستند.براي مثال فرانسه حدود 75 در صداز کل الکتريسته موردنياز خود را از طريق نيروگاه برق هسته اي تامين مي کند.

درحال حاضر 4 درصد نيروگاه برق هسته اي در دنيا فعال است که بيش از 100 مورد آن به آمريکا تعلق دارد .جالب اينکه شرکت هاي خصوصي اين کشور که درچندسال گذشته از نيروگاه هاي هسته اي برق توليد مي کردند بيش از 80 ميليارد دلار سود کرده اند. استفاده از انرژي هسته اي مقدمه اي براي استفاده از ديگر منابع توليد انرژي دردست مطالعه مانند «جوش هسته اي»است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در دو شنبه 9 آذر 1390برچسب:,ساعت21:51توسط انیسه یاربّی | |